Udgivelser af Dorthe Filtenborg
- ”Årsplan”, Børn i Tiden, Børnesagens Fællesråd, 1993.
- ”Skabende arbejde i en daginstitution”, 0-14, 4/1993.
- ”Børn, Kunst og Kreativitet”, Børn i Tiden, Børnesagens Fællesråd, 1994.
- ”At gøre det urolige barn roligt”, 0-14, 3/1994.
- ”At gøre det, man siger, man gør – om Virksomhedsplaner”, 0-14, 3/1995.
- ”Da Julemanden skulle lave en Superpædagog”, Børn & Unge, 1995.
- ”Superpædagog”, Vesterbro Bladet, 1996.
- ”Vision, Vilje og Virkelighed – om skabelse af projekt Byens Borgere i NordVest”. Børn i Tiden, Børnesagens Fællesråd, 1996.
- ”Det skabende barn”, Menighedernes Daginstitutioner, 4/1996.
- ”Dokumentation og udvikling i det pædagogiske arbejde”, Menigh. Daginst. 2/1997.
- ”Daginstitutionen, Pædagogikken og Dokumentationen”, Børn i Tiden, Børnesagens Fællesråd, 3/1997.
- ”Det dokumenterende barn”, Menighedernes Daginstitutioner, 4/1997.
- ”Barnets ret til et godt liv i daginstitutionen”, INFO MEP, Verdenskongressen 1998. Barnets ret til leg og læring.
- ”Læreprocesser og skabende arbejde med børn”, Det Danske Reggio Emilia Netværk, 2/1999.
- ”Indtryk fra OMEP`s Verdenskongres”, INFO MEP, 1/1999.
- ”D-ligner Robin Hood`s Flitsbue”, boganmeldelse, Menigh. Daginst., 3/1999.
- ”At arbejde som Kunstpædagog”, Menighedernes Daginstitutioner, 4/1999.
- ”Himlen er ikke altid blå”, boganmeldelse, Menighedernes Daginstitutioner, 5/1999.
- ”Barnets æstetiske læreprocesser – pædagogisk praksis udfra børns spor”, Menighedernes Daginstitutioner, 4/1999.
- Bogen ”Skabende arbejde med børn”, Forlaget Munksgaard, februar, 2000.
- ”Skabende arbejde og læreprocesser med børn”, Børn, Kunst og Billeder, Nyhedsbrev nr. 45/2000.
- ”Dokumentation som pædagogisk refleksion”, boganmeldelse, Menighedernes Daginstitutioner, 6/2000.
- ”Fra spor til pædagogisk handling og praksis”, Børn i Tiden, Børnesagens Fællesråd 3/2000.
- ”Fortællerhatten som pædagogisk redskab”, Menighedernes Daginstitution, 3/2000.
- ”Vis hvad vi gør!”, boganmeldelse, Menighedernes Daginstitutioner, 3/2000.
- ”Kopitegning og billedarbejde med børn”, Børn, Kunst og Billeder, Nyhedsbrev nr. 48/2001.
- ”At arbejde med farver og lys – projekt 100 farver”, Menighedernes Daginstitutioner, 3/2001.
- ”puff – tidsskrift med inspiration til kreativ udfoldelse”, boganmeldelse, Menighedernes Daginstitutioner, 3/2001.
- ”Skabende Virksomhed”, boganmeldelse, Menighedernes Daginstitutioner, 3/2001.
- ”Hvad er forskellen på at bage boller og at bage boller?”, Menigh. Daginst., 6/2001.
- ”Dengang jeg gik i børnehave”, boganmeldelse, Menigh. Daginst., 6/2001.
- ”Servicelov, Pædagogik og Dokumentation”, Børn i Tiden, Børnesagens Fællesråd, 3/2001.
- ”At modtage studerende i praktik”, SIGT-Studieblad, Frøbel Seminariet, 2/2001.
- ”Dokumentation som synliggørelse af barnets liv i institutionen – pædagogisk refleksion”, Menighedernes Daginstitutioner, 4/2001.
- ”Børnenes Boliger – at arbejde med spor, observationer, iagttagelser og dokumentation som pædagogisk redskab”, Menighedernes Daginstitutioner, 1/2003.
- ”Dokumentation”, Landsdækkende Rapport fra Pædagogisk Netværk (BørneBanden), 2003.
- ”Fantasi og Forandring”, boganmeldelse, Menighedernes Daginstitutioner, 1/2003.
- ”Den digitale dokumenterende daginstitution”, Menigh. Daginst., 4/2003.
- ”Kunst i børnehøjde”, Frederiksberg Bladet, nr. 48/2003.
- ”Læreplaner og dokumentation i daginstitutionen”, Nyhedsbrev Dafolo Forlag, 2/2004.
- Bogen ”Dokumentation – Læreplaner og synliggørelse af det pædagogiske arbejde”, Dafolo Forlag, september 2004.
- ”Sporet Frederik og Mary”, Menighedernes Daginstitutioner, 4/2004.
- ”Batman danser med engle”, Vanløse Bladet, nr. 52, 2004.
- Antologien ”Læreplaner i praksis”, Dafolo Forlag, januar 2005.
- ”At arbejde med børn er at leve – Læreplaner og pædagogisk praksis – H. C. Andersen som tema”, Menighedernes Daginstitutioner, 1/2005.
- ”Pædagogiske læreplaner i daginstitutionen”, bog samt seks plakater, Dafolo Forlag, april 2005.
- ”Barne- og voksenperspektivet i relation til pædagogiske læreplaner – om brugen af inspirationsmateriale”, Fleksibel Læring, Dafolo Forlag, 2005.
- ”Evaluering kommer efter dokumentation”, Skolestart, 35. årgang, 8/2005.
- ”Mikkel & Musen”, artikel om praksisfortællinger i relation til dokumentation, 0-14, 3/2005.
- Bogen ”Storyline-metoden i børnehaven”, Dafolo Forlag, oktober 2005.
- ”Fortælling, fantasi, fordybelse og forandring”, Fleksibel Læring, Dafolo Forlag, nr. 3, 2005.
- ”Lokes Læring – når småbørn dokumenterer praksis og dokumenterer dokumentationen”, nr. 1, februar 2006, Menighedernes Daginstitutioner.
- Plakater til Dagplejen (ideoplæg) vedr. de pædagogiske læreplaner, Dafolo Forlag.
- Bogen/Kopimappen ”At arbejde med engle – kopimappe om pædagogiske læreplaner og dokumentation”, september 2006, Dafolo Forlag
- ”Italiensk for øvede – Studierejse som et fælles kompetenceløft for personalegruppen”, Menighedernes Daginstitutioner, 3/2006.
- ”Italiensk pædagogik i en dansk daginstitution”, Fleksibel Læring, nr. 2, 2006.
- ”Højere pædagogisk kvalitet i arbejdet med Pædagogiske Læreplaner”, Familieministeriets Hjemmeside, maj 2007.
- ”Engle kører da på cykel”, Menighedernes Daginstitutioner, nr. 2, 2007.
- ”Daginstitution af tiden og i tiden”, Menighedernes Daginstitutioner, nr. 3, 2007.
- ”Faget pædagogik”, Antologi, Billesøe & Baltzer, februar 2008.
- ”Rummet”, Menighedernes Daginstitutioner, Hjemmeside, juni 2008.
- ”Læreplanstekster”, seks tekster udfra Læreplanstemaerne, Infoba, november 2008.
- ”De Pædagogiske Læreplaner som farvekoder”, Blog på Infoba, januar 2009.
- ”Barnet som dokumentator”, Blog på Infoba, januar 2009.
- Opdeling af læreplanstemaer”, Blog på Infoba, januar 2009.
- ”Obligatorisk madordning, læreplaner og pædagogisk praksis”, Blog på Infoba, februar 2009.
- ”Farvekodesystemet – tydeliggørelse af det pædagogiske arbejde, Dafolo Forlag, elektronisk Nyhedsbrev, juni 2009.
- ”Pædagogisk dokumentation og evaluering i daginstitution og dagpleje”, bog samt to plakater, Dafolo Forlag, august 2009.
- Bogen og hjemmesiden ”Farvekodesystemet – et konkret redskab til arbejdet med de pædagogiske læreplaner i dagpleje, vuggestue og børnehave”, Dafolo Forlag, april 2012.
- ”Rum og Læring – om at skabe gode læringsmiljøer”, Dafolo Forlag, september 2012.
- ”Inklusion så det batter” – Antologi, Dafolo Forlag, januar 2013.
- ”Fremtidens Dagtilbud – tema- og vejledningshæfte om Kulturelle udtryksformer og værdier”, august 2014.
- ”Morgendagens Pædagoger – grundlæggende viden og færdigheder”, Antologi, Akademisk Forlag, august 2014.
- ”Børnefabrikker?”, debatindlæg, Weekend Avisen, september 2014.
- ”Den kompetente daginstitution”, debatindlæg, Jyllands Posten, oktober 2014.
- ”Børn har ret til at blive hørt”, resolutionsudtalelse i anledning af FN`s Børnekonvention Jubilæum, vedtaget og offentliggjort på Kongressen ved Landsforeningen Frie Børnehaver og Fritidshjem, november 2014.
- ”Vil vi noget med vores børn i daginstitutionen?”, debatindlæg, Helsingør Dagblad, januar 2015.
- ”Hvornår er der nok pædagoger?”, debatindlæg, Fyns Stiftstidende, januar 2015.
- ”Det er ikke nok bare at tilføre flere hænder”, debatindlæg, Fyns Amts Avis, februar 2015.
- ”Nærvær kommer ikke på dåse”, debatindlæg, Information, februar 2015.
- ”Børn lærer hele tiden”, debatindlæg, Information, februar 2015.
- ”Guide til at tage på studierejse til Norditalien”, Børneringen, maj 2015.
- ”Den professionelle daginstitution – studierejse til Norditalien”, Rapport, Børneringen, juni 2015.
- ”Uden cirkulær dokumentation – ingen didaktisk tilgang”, 0-14, 3/2015, oktober 2015.
- ”Dokumentation – hvad er det?”, fobu Medlemsblad 3/2015, december 2015.
- ”Paparazzi pædagog eller pædagogisk formidler”, fobu Medlemsblad, 3/2015, december 2015.
- ”Når dokumentation bli`r til pynt”, fobu Medlemsblad, 3/2015, december 2015.
- ”Vis hvad vi vil”, fobu Medlemsblad, 3/2015, december 2015.
- ”Dokumentationsplatform”, fobu Medlemsblad, 3/2015, december 2015.
- ”Fri os for karikaturen af private institutioner”, debatindlæg i Politiken, april 2016.
- ”Hvad er forskellen på pasning og udvikling af børn?”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Faglighedsmodellen”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Kaos, Konflikt og Kompleksitet”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Faglighedens 10 pejlemærker”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Den (u)synlige faglighed”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Rum, leg og læring i relation til faglighed”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Den faglige kontrakt som fundamentet i institutionen”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Indhold i institutionens virksomhedsplan”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Institutionspolitikker”, fobu Medlemsblad, maj 2016.
- ”Styrkede pædagogiske læreplaner”, fobu Medlemsblad, december 2016.
- ”Samarbejdet med forældrene om de pædagogiske læreplaner”, fobu Medlemsblad, december 2016.
- ”Gode læringsmiljøer – Kvalitetstoget”, fobu Medlemsblad, december 2016.
- ”Pædagogiske læreplaner i Dokumentationsplatformen”, fobu Medlemsblad, december 2016.
- ”Den nye styrkede pædagogiske læreplan som fremtidens byggesten i institutionens samarbejde med forældrene”, fobu Medlemsblad, maj 2017.
- ”Institutionens samarbejde med forældrene om det fælles tredje: BARNET”, fobu Medlemsblad, maj 2017.
- ”Dokumentationsplatformen – fokus på forældresamarbejde”, fobu Medlemsblad, maj 2017.
- ”Dialogbaseret forældresamarbejde og god kommunikation – den uformelle og formelle forældresamtale”, fobu Medlemsblad, maj 2017.
- ”Faglig ledelse er morgendagens ledelsesdisciplin”, fobu Medlemsblad, december 2017.
- ”Didaktik som fagligt ledelsesredskab til løsning af kerneopgaven”, fobu Medlemsblad, december 2017.
- Modellen ”Den didaktiske model”, værktøj til faglig ledelse, fobu Medlemsblad, december 2017.
- ”Evaluering handler om faglig vurdering”, fobu Medlemsblad, maj 2018.
- ”Opbygning af en evalueringskultur i dagtilbuddet”, fobu Medlemsblad, maj 2018.
- ”Evaluering af læringsmiljøet”(model), fobu Medlemsblad, maj 2018.
- ”Den styrkede pædagogiske læreplan – i dagtilbud” (bog + 8 tilhørende plakater), Dafolo Forlag, august 2018.
- ”Den styrkede pædagogiske læreplan – i dagplejen” (bog + 8 tilhørende plakater), Dafolo Forlag, august 2018.
- ”Et styrket forældresamarbejde – en praktisk guide til dialog og vejledning om barnets trivsel, dannelse, læring og udvikling”, Dafolo Forlag, august 2018.
- 5 R model, redskab til organisering af læringsmiljøer, Dafolo Forlag, august 2018.
- 5 K model, redskab til faglig ledelse, Dafolo Forlag, august 2018.
- 5 F model, redskab til pædagogisk arbejde med barnesynet, Dafolo Forlag, august 2018.
- ”Den styrkede pædagogiske læreplan – kort fortalt. En guide til forældre og andre med interesse for det gode børneliv”, Dafolo Forlag, august 2018.
- ”Faglig ledelse er det nye sort”, Ledelse i Morgen, Tidsskrift for pædagogisk ledelse, nr. 2. Tema: Formålsdrevet ledelse – sådan sætter du retning som leder, Dafolo Forlag, oktober 2018.
- ”Udarbejdelse af en ny styrket pædagogisk læreplan”, 0-14, nr. 4. 2018.
- ”Læringsmiljø af høj kvalitet”, fobu Medlemsblad, januar 2019.
- ”Fokus på læringsmiljøet i den styrkede pædagogiske læreplan”, fobu Medlemsblad, januar 2019.
- ”Det vigtige forældresamarbejde i en styrket kontekst”, blogindlæg, Dafolo, maj 2019.
- ”Faglig ledelse af pædagogisk udviklingsarbejde med afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan”, Børns Hverdag (DLO Tidsskrift), maj 2019.
- ”Vi er klar til en ambitiøs børnepolitik – er Christiansborg?”, debatindlæg i samarbejde med DEA`s Dagtilbudsnetværk, Altinget, juni 2019.
- ”Det professionelle samarbejde i dagtilbuddet”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2019.
- ”Professionelle læringsfællesskaber”, interview i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2019.
- ”Faglig ledelse”, interview i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2019.
- ”Den didaktiske tænkning”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2019.
- ”Er der mon forskel på kvaliteten?”, debatindlæg, Jyllands-Posten, februar 2020.
- ”Samarbejdet med forældrene om børns brede læring”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”Forældrenes betydningsfulde rolle i dagtilbuddet”, interview i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”KL`s konference om kommunernes tilsynsopgave”, indlæg i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”De selvejende dagtilbud har høj trivsel”, indlæg i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”På vej mod en ambitiøs børneplan: hvordan får Danmark verdens bedste dagtilbud?”, indlæg i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”Dagtilbuddets samarbejde med forældrene omkring børns trivsel, dannelse, læring og udvikling”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”3 vigtige perspektiver i et styrket forældresamarbejde”, indlæg i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”Børnenes statsminister – fra vision til virkelighed”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”Klar-parat-skolestart”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2020.
- ”Dagens faglige ledere”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2020.
- ”Den styrkede pædagogiske læreplan – inspirationsmateriale fra Børne- og Undervisningsministeriet”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2020.
- ”Faglig ledelse oversat til praksis”, artikel/interview i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2020.
- ”Ledelse af professionelle læringsfællesskaber”, artikel/interview i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2020.
- ”Navnet er LEDELSE – FAGLIG LEDELSE”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2020.
- ”Kvalitetsblik på pasning af børn i dagtilbud”, debatindlæg, Jyllands-Posten, september 2020.
- ”Læringsmiljø Læringsmiljø Læringsmiljø”, artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2021.
- ”Pædagogers kompetencer”, interview/artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2021.
- ”Zoneopdelte læringsmiljøer i den pædagogiske hverdagspraksis”, interview/artikel i DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2021.
- ”Læringsmiljøer med høj kvalitet”, bog, Hans Reitzel Forlag (Gyldendal), juni 2021.
- ”Legefaglighed”, DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2021.
- ”LEGO Fonden understøtter legen”, DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2021.
- ”Leg med høj kvalitet”, DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2021.
- ”Småbørnspædagogik”, DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, september 2021.
- ”Faglig vurdering af faglighed”, DET GODE BØRNELIV, Fag- og Medlemsblad, LDD, marts 2022.
- ”Hvordan kan man måle kvalitet i dagtilbud?”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2022.
- ”Digitalt evalueringsredskab”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2022.
- ”At blive klogere på faglighed”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2022.
- ”Børns perspektiver som omdrejningspunkt for et læringsmiljø med høj kvalitet”, Børns Hverdag, DLO, juni 2022.
- ”Vurdering af pædagogisk kvalitet med fokus på børnene”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2022.
- ”Udvikling af læringsmiljøet med afsæt i tilsynet”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2022.
- ”Landsorganisationen Danske Daginstitutioner – Danmarks største Paraplyorganisation”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2022.
- ”Den nye styrkede pædagogiske læreplan gør en forskel”, Tidsskriftet 0-14, 4/2022.
- ”Skærpet opmærksomhed på børns behov”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2023.
- ”Inkluderende børnefællesskab”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2023.
- ”Om at forstå børn”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2023.
- ”Pædagogers viden om børns trivsel”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2023.
- ”Nationalt partnerskab skal styrke pædagogikken for de mindste”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2023.
- ”Pædagogik i en historisk og rammesat kontekst”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2023.
- ”At inddrage og arbejde med børns sorg i pædagogikken”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2023.
- ”Troldhøj – Portræt af Danmarks Bedste Dagtilbud”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2023.
- ”Fru Hedevig Baggers Børnehave – Pædagogik igennem 180 år”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2023.
- ”Pædagogisk læreplan – en plan for læring med afsæt i pædagogikken”, DET
GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2024. - ”Omsorg og læring – hvordan hænger det sammen?”, DET GODE BØRNELIV,
LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2024. - ”Styrket pædagogisk læreplan over- og omsat til pædagogisk praksis”, DET GODE
BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, marts 2024. - ”KVALITETSLIGNINGEN”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og Medlemsblad, september 2024.
- ”Varsling om mulige store ændringer på dagtilbudsområdet”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og medlemsblad, september 2024.
- ”Pædagogisk kvalitet på skuldrene af Jens Sigsgaard”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og medlemsblad, september 2024.
- ”Opbygning af et dagtilbud med kvalitet som ledestjerne”, DET GODE BØRNELIV, LDD, Fag- og medlemsblad, september 2024.